Skårersletta, Lørenskogs nye sentrumsgate!

Ja til et levende sentrum i Lørenskog!

Mange byer opplever sentrumsdød. I rapporten «Vitalisering av sentrum» (NIBR-rapport 2018:1) peker forskere ved By- og regionsinstituttet NIBR ved OsloMet på viktige grep for å motvirke sentrumsdød.

For oss som bor i Lørenskog er dette interessant lesning fordi vi nå er i ferd med å bygge et helt nytt sentrum i kommunen, et levende sentrum der det skal være godt å være for liten og stor.

Rapporten trekker frem fire punkter som er viktig for å lykkes med dette:

Et levende sentrum krever boliger og mennesker.

Et sentrum med kun næringslokaler og butikker ligger ofte dødt på kvelder og i helgene. Lite befolkede og nedslitte områder oppleves som utrygge og lite attraktive for folk. I vårt nye sentrum bor det over 20 000 mennesker, dette gir oss et helt unikt utgangspunkt for et pulserende folkeliv. Et sentrum der det er nok mennesker til at vi får de kafeene, restaurantene og kulturlivet som har vært savnet så lenge.

I et levende sentrum er et trygt og attraktivt å ferdes for fotgjengere og syklister

I vårt nye sentrum står nå Skårersletta snart klar, med brede fortau, blomster og trær, sykkelfelt og fotgjengeroverganger som skal gjøre det trygt og attraktiv å ta seg fram til fots og på sykkel. Og dersom man ønsker seg litt vekk fra biltrafikken, kan man gå gjennom parkdraget mellom Triaden og Rolvsrud.

Mer tilrettelegging for barn og eldre er med på å skape et levende sentrum

I vårt nye sentrum er det mye å finne på for barn, unge og eldre. Her finner man lekeplasser, idrettsanlegg, ungdomskafe og aktivitetspark. For de eldre er det kafeer, grønne parkområder, oppvarmede fortau og benker å sitte på.

I et levende sentrum er friområder, parker, gangstier og gågater godt vedlikeholdt

Dette blir en viktig oppgave både for kommunen, private gårdeiere og oss innbyggere framover. Det handler om å ta vare på fellesområdene våre, unngå forsøpling og sørge for at det oppleves trygt og fristende å være der.

Før så vi det som en stor utfordring at vi hadde to kjøpesenter så nært hverandre i kommunen. I dag er vi sjeleglade for at vi ikke har et bilbasert kjøpesenter i utkanten av kommunen, for dette er noe som virkelig bidrar til sentrumsdød mange steder. Nå ligger Metro og Triaden som to «motorer» i hver sin ende av Skårersletta og er med på å skape gode tilbud til befolkningen.

Forskning viser at folk trekkes mot levende sentrumsområder. Nå står vi foran en spennende tid i Lørenskog, der det nye sentrumsområdet skal tas i bruk for alvor. Her skal vi få til et kultur-, idretts-, kafe- og restauranttilbud som gjør at sentrum oppsøkes også på ettermiddags- og kveldstid og i helger. Det har vært jobbet med å få til et sentrum i Lørenskog i 30 år, og nå har vi fått det til.

For Lørenskog Arbeiderparti er det viktig at folk føler trivsel, trygghet og tilhørighet i det nye sentrumsområdet. Et av våre viktigste mål for de kommende årene er å bidra til å skape godt liv i sentrum og trygge, gode nabolag.

Stian Løken ved Metro

Av Stian Løken, kommunestyrerepresentant og formannskapsmedlem, leder av teknisk utvalg og vår listekandidat nr 4.