Mette Korsrud foran et tre på en gressplen

Lørenskog - en aldersvennlig kommune

Mette Korsrud, leder av seniornettverket, Lørenskog Arbeiderparti

Allerede i 2017 fremmet Arbeiderpartiet et forslag i kommunestyret om at Lørenskog skulle bli en aldersvennlig kommune. Siden den gang det blitt jobbet fram en handlingsplan for hvordan kommunen skal bli dette, og denne planen ble lagt fram for kommunestyret 14. juni i år.

Vi blir stadig flere eldre. Mange holder seg friske og spreke opp i høy alder, mens andre opplever at helsen blir dårligere og at kroppen ikke klarer det samme som før. For de fleste av oss er det viktig å oppleve at man klarer mest mulig selv uten å være avhengig av hjelp fra andre. At man bestemmer selv, enkelt sagt fortsatt "er sjef i eget liv".

På et eller annet tidspunkt vil de fleste trenge hjelp fra kommunen, enten hjemmehjelp, hjemmesykepleie, omsorgsbolig eller sykehjemsplass. Men ved å skape et samfunn uten for mange hindringer, kan vi bidra til at hjelpebehovet utsettes, eller at man trenger mindre hjelp.

Hva er så en ALDERSVENNLIG kommune?

Det er en kommune der du kan finne en god og hensiktsmessig bolig hvor du klarer mest mulig selv og kan fortsatt bo selv med rullator og rullestol, hvis det blir aktuelt.

Det er gode møteplasser for folk i alle aldre der kjennskap og vennskap skapes på tvers av generasjoner, slik at ensomhet og utrygghet forebygges.

Det er godt brøytede og strødde veier og fortau slik at du kan gå til butikken uten å brekke lårhalsen underveis, og med en benk på veien der du kan hvile litt hvis pusten blir for tung. Og parker og utearealer som kan benyttes selv om kroppen ikke lenger er hva den var.

Det er et kulturtilbud som gir gode opplevelser og mulighet til å lære nye ting hele livet.

Det er transportløsninger som gjør at du enkelt kommer deg til og fra konserten eller butikken. Det er et mål at alle innbyggere skal ha tilgang til hele kommunen og kunne bruke offentlig transport og føle seg trygge.

Det er opplæring i bruk av digitale løsninger, og hjelp hvis du ikke får det til. Veldig mye informasjon gis digitalt og veien til utenforskap er kort hvis man ikke mestrer de nye kommunikasjonsarenaene. Det er viktig at kommunen legger til rette for at alle kan delta i det offentlige "ordskiftet" og bli hørt.

Det er treningstilbud som gjør at du alltid kan finne trening eller aktivitet tilpasset det kroppen din klarer.

Dette er en handlingsplan som nå skal følges opp av alle sektorer i Lørenskog kommune og kommunestyret skal få en årlig statusrapport.

Lørenskog Arbeiderparti garanterer at planen vil følges opp tett. Vi går til valg på trygghet og muligheter i fellesskap, dette gjelder også for oss eldre. Vi ønsker et samfunn der alle deltar og hører til, og der vi som er eldre fortsatt spiller en viktig rolle!