To smilende jenter på ungdomstrinnet gjør skolearbeid sammen. Foto: Øivind Haug

Mangfold og integrering

Et inkluderende lokalsamfunn der folk lykkes

Arbeiderpartiet vil jobbe for at forskjellene i Norge reduseres. Lørenskog skal være et inkluderende lokalsamfunn som bevisst satser på å motvirke økonomisk og sosial marginalisering av minoritetsbefolkningen. Vi vil at alle skal kunne lykkes, uansett tro, etnisitet, seksuell legning eller størrelse på lommebok.

Krigen i Ukraina berører alle i Norge og i Europa. Som følge av krigen vil mange kommuner ta imot og bosette flyktninger. Dette vil påvirke det norske samfunnet på en lang rekke områder. Lørenskog kommune skal stille solidarisk opp for å hjelpe både flyktninger fra Ukraina og andre land. Det viktigste vi kan gjøre for mennesker som flykter fra krig er å gi dem trygghet. Lørenskog kommune skal gi folk trygghet både ved å gi dem et trygt sted å bo, men også ved å gi dem mulighet til å komme i gang med livene sine så raskt som mulig og bli en del av lokalsamfunnet. Den offentlige skolen, barnehagene, kulturliv og idrettslag er viktig for å skape gode arenaer for inkludering. Innbyggere med flyktning- og innvandrerbakgrunn skal bli selvstendiggjort og få brukt egne ressurser til det beste for dem selv og lokalsamfunnet.

Lørenskog Arbeiderparti vil:

• Ha flerkulturell kompetanse i de ulike tjenesteområdene i kommunen
  • Videreutvikle skoler og barnehager som arenaer som inkluderer og utjevner forskjeller
  • At barn med innvandrerbakgrunn skal sikres en god språkopplæring
  • Samarbeide med idrettslag og kulturliv om å utvikle nye tilbud og arenaer som utjevner forskjeller og fremmer inkludering
  • Gi mer norskopplæring og arbeidstrening til voksne flerspråklige slik at de lettere kommer inn i arbeidslivet, blant annet gjennom å styrke Lørenskog voksenopplæring
  • Øke antall praksisplasser slik at flere skal få mulighet til å komme inn i arbeidslivet
  • Bygge bro mellom ulike livssyn og religioner representert i kommunen.
  • Tilrettelegge for at alle livssyn og religioner kan gjennomføre verdige seremonier, som gravferd, vielser, navnefester m .m.
  • Vi ønsker derfor et livssynsåpent seremonirom for gravferd
  • At tospråklige elever på barnetrinnet skal få nødvendig språkstøtte til å kunne følge med i undervisningen
  • Øke norskopplæringen til kvinner med minoritetsbakgrunn slik at de bedre kan følge opp barn på skole og i fritidsaktiviteter

Er du enig med Lørenskog Arbeiderparti om Mangfold og integrering?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker